22. oktober 2019

Forskere fra indoeuropæisk skal kaste lys over sproghistorien

bevilling

Den svenske Riksbankens Jubileumsfond har bevilliget 25 mio. SEK (17,3 mio DKK) til forskningsprojektet "Languages and Myths of Prehistory: Unravelling the speech and beliefs of the unwritten past" - også kaldet LAMP. Projektet har to forskere fra Indoeuropæisk ved NorS, Birgit Anette Rasmussen og Thomas Olander, i kernegruppen.

Mere end halvdelen af verdens befolkning taler i dag et indoeuropæisk sprog, fx engelsk, tysk, svensk, kurdisk og russisk. Men hvordan sprogene spredtes i forhistorien. er stadig en gåde. I de senere år har forskerne dog gjort store fremskridt ved hjælp af DNA-teknologien, som har kastet lys over de forhistoriske folkevandringer. Men hvem var de mennesker, der kom vandrende fra stepperne?

De spørgsmål skal forskerne forsøge at besvare med projektet "Languages and Myths of Prehistory: Unravelling the speech and beliefs of the unwritten past" - eller LAMP -  som løber over seks år.

Projektet ledes af Jenny Helena Larsson fra Stockholms Universitet og omfatter ud over Thomas Olander og Birgit Rasmussen desuden to forskere ved Uppsala Universitet.

Læs mere om projektet