15. maj 2019

Første- og Andenplads til Københavnske Indoeuropæister

Ved den årlige konkurrence om bedste Master-Arbeit udlovet af Indogermanische Gesellschaft har to kandidater fra Indoeuropæisk ved KU vundet henholdsvis første- og trejdepræmien.

Louise Skydsbjerg Friis vandt førstepræmien for sit speciale The sigmatic aorist and Hittite – twists and turns in search of a Core-Indo-European innovation (vejleder: Birgit Anette Rasmussen (Olsen)). I sit speciale undersøger Louise om særligt forekommende anatoliske ord indeholdende ‑s‑ kan sammenkobles med de i kerneindoeuropæisk distinkte -s-aorister.

Louise blev kandidat fra Københavns universitet i 2018 og er nu ph.d.-studerende på projektet ”Tracking the Tocharians from Europe to China: a linguistic reconstruction” ved Universitet i Leiden.

Trejdepladsen gik til Mikkel Nørtoft for hans speciale Shaving the Warrior – Archaeo-linguistic investigation of Indo-European warrior identity (Vejleder: James Allan Johnson), der via arkæolingvistisk sammenligning undersøger  hvor langt tilbage bronzeladerkrigeres arkæologiske "smukserings-kits" samt dybere elitære krigeridealer og ritualer kan spores.

Mikkel arbejder nu som videnskabelig assistent på centret Evolutionary Genomics, KU, hvor han arbejder med kortlægning af forhistoriske migrationer gennem oldtids-DNA.  Derudover er han gæsteforsker på Center for Tekstilforskning (CTR), KU, hvor han arbejder med kortlægning af tekstiler.

Se listen af tidligere prismodtagere her