Brugervejledning til aktiv deltagelse – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Roots of Europe > Streaming og podcast > Brugervejledning til a...

Brugervejledning til aktiv deltagelse

Ud over at kunne modtage streaming-signalet live på din computer og senere kunne se optagelserne igen, når de er lagt ud som podcasts, kan du også deltage aktivt i kurserne på flere måder.

LiveConnect

Når du følger undervisningen på live-stream, kan du også skrive kommentarer og spørgsmål til underviseren. Hvis undervisningen eller eventet er sat op til det, kommer dine kommentarer eller spørgsmål op på en skærm i lokalet, sådan at underviseren eller forelæseren kan besvare dem med det samme.

Kommentarer og spørgsmål skal skrives i det lille, sorte felt lige under medieafspilleren. Du skal blot logge ind først: enten med "Quick login", hvor du bare skriver dit navn eller lign. og klikker på "Sign in", eller ved hjælp af din eksisterende konto på Facebook, Twitter, Yahoo, MySpace, Google eller Windows Live. Når du er logget ind (på den ene eller den anden måde), kan du skrive din kommentar eller dit spørgsmål i tekstfeltet og klikke på "Comment", hvorefter den/det vil fremkomme nederst på siden og evt. også kunne ses på en skærm i lokalet, jvf. ovenfor.

Adobe Connect

Af og til vil det være formålstjenligt, at man som fjernstuderende kan deltage ikke kun med skriftlige kommentarer og spørgsmål via LiveConnect (se ovenfor) men også via direkte videokonference med både lyd og billede. Derfor kan der i nogle tilfælde være mulighed for at deltage i undervisningen via videokonference over Adobe Connect. Til det formål behøver du blot have en mikrofon og et webcam indbygget i eller tilsluttet til din computer samt følge nedenstående vejledning for at komme i gang.

Vejledning til Adobe Connect:

  1. Gå ind på det angivne link (https://c.deic.dk/XX, hvor XX aniver det specifikke kursusrum).
  2. Vælg "Enter as a guest".
  3. Hvis kursusrummet er password-beskyttet, indtaster du det udleverede kodeord og klikker "Enter".
  4. Skriv dit navn i feltet og tryk "Enter room".
  5. Klik på mikrofon-ikonet i værtøjslinjen øverst oppe på skærmen. Når det bliver grønt, er din mikrofon aktiveret. Hvis der ikke kommer lyd ud (dvs. hvis ikke der udgår nogle små grønne bølger fra mikrofon-ikonet, når du taler), skal du muligvis vælge en anden mikrofon-kilde. Dette gør du ved at klikke på pilen til højre for mikrofon-ikonet, vælge "Select Microphone" og vælge den rigtige mikrofon-kilde.
  6. Klik på webcam-ikonet i værtøjslinjen øverst oppe på skærmen. Når det bliver grønt, er dit webcam aktiveret. Hvis der ikke kommer noget billede, skal du muligvis vælge en anden webcam-kilde. Dette gør du ved at klikke på pilen til højre for webcam-ikonet, vælge "Select Camera" og vælge den rigtige webcam-kilde.
  7. Sørg for, at dine højttalere er tændt. Hvis du ikke hører nogen lyd, når de øvrige deltagere taler, skal du muligvis aktivere dine højttalere, slå lydløs tilstand fra eller justere lydstyrken enten i Adobe Connect eller direkte på computeren.

Til toppen